Steeds meer partners gaan alleen op vakantie

Het lijkt een trend om alleen op vakantie te gaan, ondanks een relatie of huwelijk. In de VS beslissen steeds meer mannen en vrouwen om er alleen op uit te trekken, omdat ze behoefte hebben aan een solo-vakantie.






 
Van de bezoekers van de reissite TripAdvisor gaf 59 % aan dat ze al op vakantie gingen zonder hun partner. Een mogelijke verklaring van deze trend is dat steeds meer reisbureaus tegenwoordig niet langer extra kosten rekenen voor singles en dat het stigma over het alleen reizen ondanks een relatie of huwelijk aan het verdwijnen is.

Professor Iris Krasnow en auteur van het boek 'The Secret Lives of Wives': "Steeds meer gehuwden en ouders van kinderen gaan zelfs enkele weken alleen op pad. Ik krijg hier heel wat mails over, dit is het meest besproken onderwerp in mijn boek. Tegenwoordig hoef je als partners niet meer alles samen te doen om een succesvol huwelijk te hebben. Ik ben zelfs een voorstander van dingen alleen te ondernemen. Mensen leggen de traditionele 'regels' van het huwelijk naast zich neer, ze doen niet meer hetzelfde als hun grootouders, maar waar ze zin in hebben. Ik ben 24 jaar gelukkig getrouwd en ik ga regelmatig alleen op vakantie. Het is een geschenk dat mijn partner mij gunt."

De nadelen van een solo-vakantie zijn dat sommige partners problemen hebben hun geliefde te vertrouwen wanneer deze alleen op vakantie gaat, het kost ondanks lagere prijzen toch vaak meer om gescheiden op vakantie te gaan en de omgeving heeft er vaak een negatief oordeel over. De voordelen van alleen reizen zijn dat je volledig je eigen dingen kunt doen en de kans is ook groter dat je nieuwe mensen ontmoet of nieuwe dingen probeert.

We horen vaak dat veel koppels ruzie krijgen tijdens hun vakantie. Natuurlijk zijn er stellen die perfect samen vakantie kunnen vieren, maar dat geldt niet voor iedereen. Juist omdat partners het gehele jaar op elkaars lip zitten, kan het heel goed zijn om af en toe eens apart op vakantie te gaan en je eigen dingen te doen. De nieuwe indrukken en belevenissen worden mee terug naar huis genomen en kunnen een relatie ook weer een boost geven. Meer reizen.

Geen opmerkingen: