Besteed je geld vaker aan het kopen van ervaringen en je wordt gelukkiger!

Veel mensen voelen zich gelukkig als ze kunnen shoppen. Uit onderzoek blijkt echter dat je gelukkiger wordt door geld te besteden aan ervaringen dan door het kopen van dingen. Volgens onderzoekers van de San Francisco State University zijn extraverte mensen eerder geneigd om hun geld in een activiteit te stoppen.





Ook mensen die open staan voor nieuwe ervaringen zullen hun geld eerder uitgeven aan een concertkaartje of weekendje weg. Deze zogenaamde 'ervaringsshoppers' hebben volgens de onderzoekers op de lange termijn meer profijt van hun aankopen.

Dat je uiteindelijk gelukkiger wordt van het kopen van ervaringen is logisch, omdat de ervaringen je leven kunnen verbreden en verrijken. Het kopen van produkten geeft vaak maar een tijdelijk geluksgevoel en wordt vaak door shopaholics gedaan om onderliggende onrust of ontevredenheid te stillen.

Onderzoeker Ryan Howell bestudeerde samen met zijn collega's de reacties van bijna 10.000 mensen op een online enquête over winkelgewoontes, persoonlijkheidskenmerken, waarden en tevredenheid. "We wisten al dat een 'ervaringsshopper' vaak gelukkiger is. Dit keer wilden we uitzoeken waarom sommige mensen vaker ervaringen kopen dan anderen", aldus Howell.

Uit de resultaten kwam naar voren dat extraverte personen en mensen die openstaan voor nieuwe dingen beduidend meer geld uitgeven aan ervaringen. "Dit is best logisch, aangezien ervaringen vaak sociale activiteiten zijn", legt Howell uit. "Daarbij is er ook sprake van een risico. Als je iets nieuws uitprobeert en je vindt het niet leuk, kun je niet terug gaan naar de winkel en je geld terugvragen."

Volgens de onderzoekers is het gemakkelijker om je uitgavenpatroon te veranderen, dan je persoonlijkheid. "Zelfs voor mensen die 'verslaafd' zijn aan materiële inkopen, zou het goed zijn om meer evenwicht te vinden tussen het kopen van producten en ervaringen. Dat leidt tot meer tevredenheid en een beter welbevinden."
Meer psychologie.

Geen opmerkingen: