Jarenlange borstvoeding: hoe denken vaders er over?



foto: Daily Mail

Sinds de beruchte Time-cover, waar model Jamie Lynne Grumet haar kleuterzoon voedt, wordt langdurige borstvoeding overal besproken. Borstvoeding wordt aangeraden voor minstens 6 maanden. Veel vrouwen vinden het moeilijk om al meer dan drie maanden borstvoeding te geven, doordat ze vaak fulltime werken. Andere vrouwen doen echter het tegengestelde: zij geven jarenlang borstvoeding. Gezond voor het kind en het versterkt de band tussen moeder en kind. Maar wat vindt de vader ervan?






"Toen Vicky borstvoeding wilde geven aan ons derde kind, was ik het er helemaal mee eens. Wij wilden ook de jongste alle voordelen meegeven", getuigt haar partner James in de Daily Mail. "Toen ze drie jaar later nog borstvoeding gaf, werd het moeilijk. Je voelt je niet meer zo intiem met je vrouw. Haar lichaam was verboden terrein zolang ze nog borstvoeding gaf. Ik steunde haar beslissing wel, maar ik voelde me ook uitgesloten. Als vader is het al moeilijker om een band te krijgen met je kinderen, omdat de borstvoedingsband zo iets intiems is. Ik heb voor mijzelf de beslissing genomen om het te accepteren. Vicky kende geen schaamte maar vele mensen keken met walging naar een moeder die een kleuter de borst geeft."

Vicky, die werkt als borstvoedingsconsulente, moet toegeven dat ze nooit echt gepraat heeft met haar man over zijn frustraties. "Het was mijn beslissing en die van mijn zoon om door te gaan met de borstvoeding." Maar Vicky wist wel dat het niet altijd gemakkelijk was: "Zeker niet als Beanie tussen ons lag voor de borstvoeding. Sommige vrouwen vertellen me dat hun mannen zo'n lange periode van borstvoeding maar niks vinden. Op de een of andere manier zijn de borsten van hun vrouw van hen en staat borstvoeding vaak fysieke intimiteit in de weg."

Relatietherapeute Francine Kaye: "Sommige vrouwen gaan zo op in de liefde en zorg voor hun baby dat ze zich niet realiseren dat ze het intieme leven met hun partner verwaarlozen." Ze haalt daarbij een aantal voorbeelden aan van relaties waarbij langdurige borstvoeding een probleem werd.

Alexandra en Paul: dochterlief Erin stopte vanzelf na 15 maanden, maar zoon Joseph wilde wel aan de borst blijven. Op vierjarige leeftijd kreeg hij nog altijd de borst, iets waar Alexandra als voorstander van lange borstvoeding gelukkig mee was, maar Paul niet. "Ik voelde me niet op mijn gemak", bekent hij. Hij vroeg aan zijn vrouw of ze niet wilde overschakelen op flesjes, zodat hij net zoveel tijd met zijn zoon kon doorbrengen als hij, maar dat wilde ze niet.

Dominic en Aurelija: Ook Dominic is kritisch. "Beschaamd is niet het juiste woord, maar ik ben me er van bewust dat andere mensen vinden dat borstvoeding voor een ouder kind niet thuishoort op openbaar terrein. Ik ben blij dat mijn vrouw en kinderen zo'n goede band hebben, maar er komt een moment dat je weer wilt dat alles was zoals het was voordat de kinderen waren geboren. Ik weet dat Aurelija graag zo lang mogelijk borstvoeding wil geven, maar ik wil haar terug. Ook ben ik bang dat de kinderen gepest zullen worden op school." Aurelija voedt haar twee dochters nog altijd: ze zijn 3 en 1 jaar oud.

Een vader die alleen anoniem wilde reageren, is harder in zijn uitspraken. "Het is een afstotelijk idee, pervers en onnodig om een ouder kind te voeden. Het staat ons intieme leven in de weg. Dat mijn vrouw de baby voedt, vind ik normaal, maar als onze zoon zuigt, dan kan ik niet kijken. Ik haat het hoe hij gewoon haar kleren omhoog trekt, de beha omhoog duwt, zodat hij kan eten. Voor mij is dat een schending van de persoonlijke ruimte."

Het is dus nog steeds een controversieel onderwerp, waar de discussie nog niet over is gesloten. Voor het hele artikel kun je hier klikken. Meer over papa's.



Geen opmerkingen: