Moderne oma te aktief om op de kleinkinderen te passen

Huidige grootmoeders hebben geen zin om de eeuwigdurende, onbetaalde kinderoppas te spelen. Het populaire beeld van de altijd toegeeflijke en bereidwillige oma bestaat niet meer. De alleenstaande oma boven de 50 jaar, de Swoftie genoemd, maakt graag uitstapjes en reist veel en maakt gretig gebruik van internet en sociale netwerken. Oma heeft geen tijd meer om er continu voor de kleinkinderen te zijn.







De babyboomers hebben de emancipatie meegemaakt, vaak de wind mee gehad en zijn niet van plan om dit op te geven op hun oude dag. Het leven is na hun vijftigste veel spannender, vrijer en actiever dan toen ze gebukt gingen onder het werk en de zorgen van hun gezin.

Hippe oma's
De oma's van vandaag lijken niet meer op de oma's van vroeger. Het traditionele beeld van de grijze oude dame in haar schommelstoel bestaat al lang niet meer. De moderne versie oogt slank, glamoureus, fit en trendy. Een modern interieur, mobiel, computer of loopband zijn haar niet vreemd. Net als haar kinderen winkelt ze in ketens als H&M, Zara en Gap. Ze hebben vaak weinig financiele zorgen en willen daar ook van genieten.

Eigen leven koesteren
Toneelschrijver Rosemary Friedman, zelf Swoftie, vertelt dit in de Daily Mail: "'Ik ben niet geïnteresseerd in een onbetaalde oppas, wil mijn dagen niet vullen met cakes bakken en zandkastelen graven. Ik ben niet van plan om tegen een mijn zin tijd en energie in mijn tien kleinkinderen te stoppen. Ik vraag me af hoeveel meer oma's stiekem hetzelfde voelen?" Natuurlijk zullen er oma's zijn die het wel leuk vinden om dagelijks klaar te staan voor hun kleinkinderen. Als dit uit eigen wil is en ze er van genieten, dan is er niets mis mee....maar de oma's die er geen zin in hebben en nog van hun oude dag willen genieten zonder luiers en speelgoed....die zullen in aantal toenemen, zeker nu de babygloomers oma's.. De babygloomers zijn geboren tussen 1956 en 1965 en zullen nog meer dan de babyboomers van hun vrijheid willen genieten. Meer over vijftigplussers.

Geen opmerkingen: