Beauty en wetenschap

Nieuwe wetenschappelijke inzichten in onze genen geven cosmetische chemici serieuze kansen om cosmetica te maken die het DNA beïnvloeden. Giganten als Procter & Gamble en L’Oréal zijn er al geruime tijd mee bezig.









Nieuwe inzichten
Het Londense Science Museum houdt komende woensdag een presentatie waarbij de nieuwste inzichten op dit terrein worden blootgelegd, aldus de Engelse krant Telegraph maandag. De sprekers op het event zullen aantonen dat ze het stadium van hydratatie en verzachting van de huid voorbij zijn, dat er serieuze mogelijkheden zijn om allerlei functies in de huid te optimaliseren waardoor die zo verguisde verouderingsverschijnselen echt minder zichtbaar kunnen worden.

Protocol
Dat het kan, stimuleert grote concerns klinische onderzoeken op te zetten zodat ze hun bewijzen kunnen staven met onderzoeksmateriaal volgens wetenschappelijk protocol. Professor Christopher Griffiths vertelt in de krant dat 'cosmeticabedrijven altijd wel de claims moesten onderbouwen die ze maakten in advertenties, maar dat diepgaand wetenschappelijk onderzoek daaraan meestal niet ten grondslag lag'. Volgens hem gaat dat nu wel gebeuren. Griffiths was in 2007 betrokken bij de klinische testen die werden uitgevoerd op het Boots No 7 huidserum dat collageen kan stimuleren. Dankzij de wetenschappelijke bewijzen werd het product een wereldwijde hype.

Trots
Bij L’Oréal is men uitermate trots op de nieuwe inzichten rond stamcellen in huid en haar, die middels cosmetica producten geactiveerd kunnen worden waardoor het aanzien van de huid opfrist en wimperharen iets voller kunnen worden. En zowel bij L’Oréal als Procter & Gamble zijn grote onderzoeken opgezet naar vergrijzing van het haar en de mogelijkheden dit tegen te gaan. Steeds meer genen worden in kaart gebracht die bij de talloze verouderingsprocessen betrokken zijn.

Claims
Hoewel de cosmetica-industrie geen medische claims op haar producten mag leggen, kunnen de nieuwe inzichten en testresultaten mogelijk wel gaan leiden tot serieuze claims die cosmetica in een grijze zone richting een farmaceutisch product kunnen gaan brengen. L’Oréal zal nog met een vernieuwend anti-cellulite product gaan komen en Procter & Gamble met een product dat verouderingsverschijnselen als gevolg van uv-straling, aldus de krant. Meer lezen over beauty.

Geen opmerkingen: