De innovatieve Ethiopische schoenenfabrikant Sole Rebels opent dit jaar een
tweede winkel in Taiwan. Het bedrijf heeft de ambitie minstens dertig
franchise-ondernemingen te beginnen in landen als de Verenigde Staten,
Australië, Italië en Japan. Sole Rebels verkoopt al in 55 landen schoenen die
gemaakt zijn van gerecycleerde materialen. Sole Rebels werd in 2005 opgericht
door de Ethiopische ondernemer Bethlehem Tilahun, die banen wilde creëren met
duurzaam ondernemen. In 2011 had Sole Rebels een omzet van 2 miljoen dollar. In
2015 zal dat naar verwachting 15 tot 20 miljoen zijn. Sole Rebels is het eerste
Afrikaanse consumentenmerk dat franchisewinkels opent in Azië.
Fairtrade
Ethiopië stond in 2011 op een index van de Universiteit van Oxford en de
Verenigde Naties gerangschikt als een van de armste landen ter wereld. Sole
Rebels laat zien dat het mogelijk is een economische toekomst op te bouwen met
in eigen land ontwikkelde vaardigheden, zegt Tilahun. "We zijn er trots op dat
we het snelstgroeiende Afrikaanse schoenenmerk zijn. En het eerste wereldwijde
merk uit een ontwikkelingsland. Dat is het levende bewijs dat het creëren van
innovatieve merken met wereldklasse de beste weg is naar grotere welvaart voor
landen zoals Ethiopië."
Sole Rebels is het eerste gecertificeerde fairtrade-schoenenbedrijf. Alle
schoenen worden met de hand gemaakt op traditioneel Ethiopische wijze, met
biologische handgesponnen katoen en gerecycleerde materialen. In een markt
waarin de meeste schoenen door machines worden gemaakt, laat Sole Rebels een
frisse wind waaien. “Sole Rebels is innovatief, creëert banen, is duurzaam en
concurrerend”, zegt Eugene Owusu, de Ethiopische afgevaardigde bij het
VN-Ontwikkelingsprogramma. “We hopen dat andere plaatselijke bedrijven dit
voorbeeld volgen, want Ethiopië wil het liefst zo weinig mogelijk
ontwikkelingshulp.”
Innovatief
“Ons businessmodel is gebaseerd op ecosensibiliteit en het krachtiger maken
van de plaatselijke samenleving. We maximaliseren de plaatselijke ontwikkeling
door een plaatselijke toeleveringsketen op te zetten en tegelijkertijd creëren
we schoenen van wereldklasse”, zegt Tilahun, die in januari 2012 op de cover van
het tijdschrift Forbes stond. Ze werd genoemd als een van de succesvolste
vrouwen in Afrika. In juni 2012 won ze de award voor “Most Outstanding
Businesswoman” van African Business Magazine.
Ethiopië stond in 2011 op een index van de Universiteit van Oxford en de
Verenigde Naties gerangschikt als een van de armste landen ter wereld. Sole
Rebels laat zien dat het mogelijk is een economische toekomst op te bouwen met
in eigen land ontwikkelde vaardigheden, zegt Tilahun. Kijk voor meer op Sole Rebels.
Rubriek: duurzaam
1 opmerking:
Heel erg mooi! En niet duur denk ik ook.
Een reactie posten