Nadat de Britse winkelketen Debenhams de eerste was met het gebruiken van paspoppen met een maatje meer, gebruikt de keten nu bij de lancering van de nieuwe badkleding-lijn alleen nog maar foto's waar geen photoshop aan te pas is gekomen.kwam in zijn etalages.
Te perfect
Met deze campagne wil de winkelketen natuurlijke schoonheid promoten. Ze plaatsten het onbewerkte beeld naast een foto die wel bewerkt werd. Specialisten veranderden de huidskleur van het model en maakten haar armen en benen slanker. Als je naar de 'natuurlijke foto' kijkt, heeft het model bijna een perfect lichaam. Toch is blijkbaar het beeld nog voor verbetering vatbaar, want met photoshop werd haar taille nog smaller gemaakt en haar borsten groter gemaakt. Zo wil de keten benadrukken hoe onnodig airbrushing is en zweert dat het dit seizoen geen enkel fotomodel meer bij zal werken met de computer.
Vertekende werkelijkheid
De meeste reclamemakers gebruiken computertechnieken om tailles slanker, benen langer en tanden witter te maken. Zelfs de oog- en huidskleur worden aangepast. Critici zeggen dat de resultaten een beeld creƫren dat door vrouwen niet meer na te streven is. Steeds meer celebs tonen ook hun lichaam hoe het echt is. Zo verschenen foto's van de originele shoot van Britney Spears voor modebedrijf Candie's, daaruit bleek dat ze helemaal niet zo'n perfect figuur had als lang werd gedacht.
Onrealistische vergelijkingen
Creatief directeur Mark Woods: "We willen klanten helpen het beste uit hun schoonheid te halen. Onze campagne moet vrouwen een goed gevoel over zichzelf geven, niet hun zelfvertrouwen schaden door onrealistisch beelden te tonen waarmee vrouwen zich op geen enkele manier kunnen vergelijken.Het bespaart ons ook heel wat geld, bedrijven geven jaarlijks miljoenen uit aan het retoucheren van perfect bruikbare beelden." De keten gaat ook de mening van klanten vragen over deze 'puur natuur' foto's. Kijk voor de foto's op Dailymail. Meer over beauty.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten